Klaasikahjude ennetamine
Klaasikahjude ennetamisel on olnud viimasel ajal märkimisväärne roll sõidukite pikivahe ja kiiruse hoidmisel. On teatatud, et näiteks üks kindlustusselts sai lühikese nelja kuu jooksul üle 1700 teate sõidukite klaasikahjudega seotud juhtumitest, mille kogukahjud ulatusid üle miljoni euro. Keskmiselt kujunes ühe kahjujuhtumi summa ligikaudu 600 euro suuruseks.
Sellegipoolest saab klaasikahjude vältimiseks autojuht ise palju ära teha. Mitte ainult liiklusohutuse seisukohalt, vaid ka selleks, et vältida lendavate kivide põhjustatud klaasikahjustusi, on maanteel sõites oluline hoida piisavat pikivahet eesliikuva sõidukiga. Lendavad kivid võivad lisaks klaasidele kahjustada ka näiteks auto tulesid ja värvkatet.
Kiirust tuleks eriti jälgida kruusateel sõites, kuna suurem kiirus tähendab suuremat ohtu teisi liiklejaid ohustavate kivide teele paiskumiseks. Kuigi kruusateede kiiruspiirangud on enamasti leebemad või puuduvad, on oluline meeles pidada, et liiga suur kiirus, näiteks 90 km/h, on kindlasti liiga kiire. Soovitatav on mitte sõita kiiremini kui 70 km/h ja veelgi parem on piirduda 50 km/h-ga. Lisaks peaks kohtumisel teise sõidukiga hoidma võimalikult paremale teeserva.
Kui siiski juhtub, et teise sõiduki ratta alt pärit kivi on tekitanud täkke esiklaasi, siis on soovitatav see parandada, kui see on võimalik, selle asemel, et klaas välja vahetada. Täkke parandus võtab aega vaid umbes pool tundi, samal ajal kui klaasi vahetus võib võtta kolm tundi või kauem. Täkke parandus on ka keskkonnasõbralikum, kuna see tekitab minimaalse jäätmete hulga, umbes kolm grammi, võrreldes klaasi vahetusega, mis võib tekitada kuni kümme kilogrammi jäätmeid.
Lisaks keskkonnamõjule võib esiklaasi asjatundmatu vahetamine negatiivselt mõjutada ka auto kere jäikust, kuna esiklaas on oluline osa autokere struktuurist. Kuna täkke parandamise protsessis ei eemaldata autolt klaasi, on väga vähe tõenäosust, et auto võiks selle käigus vigastada saada. Mõnel kaasaegsel autol töötab esiklaas ka koos juhiabisüsteemidega, nagu näiteks head-up display, mis muudab klaasi vahetuse veelgi kulukamaks ja keerulisemaks.
Kokkuvõttes on oluline mõista, et klaasikahjustused on liikluses üsna levinud ja nende ennetamine ning parandamine on väga olulised. Hoides ohutut pikivahet ja jälgides kiirust eriti kruusateedel sõites, saab vähendada kivide põhjustatud klaasikahjustuste riski. Kui siiski tekib klaasile täke, on mõistlik see kiiresti parandada, et vältida suuremaid kulutusi ja keskkonnamõju.
Vaata üle oma liikluskindlustus ja kaskokindlustus ning veendu, et klaasikaitse oleks seal sees, et saaksite oma masinatega sõita ka klibulistemal teedel.
Antud artikkel on koostatud PZU kindlustuse artikli alusel ja see on leitav PZU kodulehelt.