Foto 06.03.2023

Autojuhtide kindlustusteo head ja vead

Autojuhile võib kindlustuse hind erineda mitukümmend korda. Mõni saab selle paarikümne euro eest, teisele maksab see mitusada või isegi rohkem kui tuhat eurot. Selleks, et kuumakset alandada, püüavad mõned juhid ka süsteemi petta. Siiski ei ole see soovitatav, kuivõrd andmete ebatäpsuse korral võib kindlustuskate olla kehtetu ja kõik kahjud ja kulud õnnetusest peab põhjustaja ise katma.

2022. aastal oli Eestis 1700 liiklusõnnetust, milles sai viga 1919 inimest. See tähendab, et keskmiselt leidis Eestis iga päev aset ligi 5 õnnetust ja keskmiselt iga päev sai viga üle 5 inimese. Viga ei saa tavaliselt mitte ainult sõidukid, aga ka teekäijad, juhid, autosviibijad ja jalgratturid. Eelmisel aastal suri liiklusõnnetuste tagajärjel meie riigis 50 inimest.

Siiski on võimalus sattuda liiklusõnnetusse, kus tekib ainult varakahju, palju kõrgem. 2022. aasta esimesel poolel maksti hüvitistena välja aegade suurim summa 144 miljonit eurot, millest kõige suurema osa hüvitistest makstigi maismaasõidukite kindlustuses ja liikluskindlustuses (vastavalt 51 miljonit ja 36 miljonit). Enamik õnnetusi juhtuvad suurtes Eesti linnades – Tallinn, Tartu, Narva. Harjumaa omavalitsuses toimus 2022. aastal kõige rohkem õnnetusi ja seal elab ka kõige rohkem inimesi. Samal ajal, kui väiksemates piirkondades on palju rohkem päevi ilma ühegi õnnetuseta.

Kuidas kindlustusmakse madalama saada ja mis vigu ei tasu teha

Enamik inimesi tahavad kohustuslikku kindlustust soetada nii odavalt kui võimalik. Seega, enne kindlustuse võtmist, inimesed vaatavad erinevate kindlustusandjate hindu ja kipuvad valima kõige madalama pakkumise. Vaatamata sellele on isegi odavama kindlustuse saamise puhul tarvis anda täpset informatsiooni. Kokkuhoidu saab optimeerida mõistes paremini, millest kindlustuse tasu sõltub. Kohustusliku liikluskindlustuse hind sõltub paljudest erinevatest teguritest, aga mõned peamised on: juhi vanus ja sõitmiskogemus, reeglite järgimine, automudel, auto võimsus ja piirkond, kus sõiduk on registreeritud. Hinnaerinevusega näitavad kindlustusandjad väga täpselt, kuidas nad hindavad erinevate juhtide ja sõidukite riski. Suurlinna kogenematu juht võimsa auto rooli taga peab maksma üsna kõrget hinda. Aga kogenud ja eeskujulik väikelinna elanik, kes juhib vähem võimsamat sõidukit, saab oma kindlustuse kätte odavamalt.

Algajatele juhtidele on mõni nipp ka edastada: sõitmise alustamisel tasub liiklusreegleid järgida väga ettevaatlikult ja luua eeskujuliku autojuhi kindlustusajalugu. Alguses tasub valida ka pigem madalama võimsusega autosid – juhul, kui on liiklusõnnetus, põhjustavad sellised autod vähem kahju teiste liiklejate tervisele ja varale. Samamoodi on tekkivad kahjud väiksemad.

Populaarseim trikk on registreerida suure võimsusega auto küla vanakese nimele

Sellegipoolest püüavad mõned juhid peale oma kindlustusmakse teada saamist sohki teha ja seega endale lõksu seada. Näiteks registreeritakse võimas auto vanavanemate nimele, kes elavad maakohas, aga ei märgi ära, et autot sõidab vähese kogemusega juht, kes tavaliselt sõidab hoopis suurtes linnades. Kui sellises olukorras sattuda õnnetuse põhjustaja rolli, ei pruugi kindlustuskate olla kehtiv ja väga võimalik, et õigest kindlustusmaksest kõrvale hiilija peab nüüd ise kõik kinni maksma. See tähendab, et olukord tuleb palju kulukam kui kõrgem kindlustusmakse seda oli.

Parimate kindlustuspakkumiste jahil tasub samuti tähele panna erinevate kindlustusandjate tingimusi – mõni kindlustusettevõte peab kuni 23-aastast inimest vähema kui 3 aasta sõidukogemusega nooreks ja kogenematuks sõitjaks, kellele rakendatakse kõrgemaid tasusid. Teised ettevõtted annavad paremaid hindu juhtidele, kes on üle 25-aastased ja seda arvestamata sõidukogemust. Keerulisema majandusliku olukorra ja suurenevate kindlustushindade valguses kipuvad juhid enne kindlustuse ostmist erinevate kindlustuspakkujate tingimusi palju tihedamini võrdlema.

Parim viis säästa on võrrelda mitme erineva kindlustusandja tingimusi ja tasusid

Suurepärane viis, kuidas raha säästa, on võrrelda internetiavarustes erinevate kindlustusandjate hindu. Seda saab mugavalt ja ühekorraga teha näiteks jepp.ee leheküljel kasutades liikluskindlustuse kalkulaatorit.

Kui on kindlustusandjate tingimuste ja tasude võrdlus tehtud, saavad juhid valida endale kõige sobivama variandi. Kasulik on uurida, millest igal aastal kindlustustasu oleneb, sest kindlustajad analüüsivad pidevalt kahjude põhjuseid, et oma tingimusi lihvida. Mõnedes kindlustusettevõtetes on näiteks kallim kindlustada musta autot, sest on välja arvutatud, et tumeda värvusega sõidukid on suurema tõenäosusega osalised liiklusõnnetustes. Ka liiklusrikkumiste arv võib mõjutada kindlustuse tasu.

Mõistlik on ka üle vaadata, millistesse riikidesse kindlad kindlustusandjad rohelisi kaarte väljastavad. On tarvilik teada, et Vene agressioonisõja tõttu võetakse 2023. aasta 1. juunist enamikes kindlustusettevõtetes Venemaa ja Valgevene rohelise kaardi riikide nimekirjast välja.

 

Antud artiklis on kasutatud liiklusõnnetuste statistikat, mis on leitav transpordiameti kodulehelt.

© Aon Baltic. Kõik õigused kaitstud. Privaatsuspoliitika. Kasutustingimused. Cookie settings